Αποκλειστικό: Μπουλντόζες στο Μάτι φέρνει το Χωρικό Σχέδιο

Σε μεγάλο πονοκέφαλο έχει εξελιχθεί η εκπόνηση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για την Ανατολική Αττική, κι αυτό γιατί είναι αναπόφευκτο να μην πιάσουν δουλειά οι… μπουλντόζες.

Ήδη, τοπικές αρχές, βουλευτές και πολίτες έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να πείσουν την κυβέρνηση να «γλιτώσει» όσο το δυνατόν περισσότερες περιουσίες. Πηγές από το υπουργείο Περιβάλλοντος εξηγούν στον Ελεύθερο Τύπο ότι, αν τελικά προτιμηθεί ο «πρότυπος» σχεδιασμός, θα πρέπει να γκρεμιστούν εκατοντάδες σπίτια, με αρκετούς ωστόσο να προτάσσουν μια μεσοβέζικη λύση.

Το βασικό αλαλούμ έγκειται στο γεγονός ότι υπάρχουν σοβαρά ζητήματα πολεοδόμησης. Όπως λοιπόν προκύπτει και στην πράξη, για να μπορέσει να πολεοδομηθεί η περιοχή, οι κατεδαφίσεις είναι αναπόφευκτες, ωστόσο ο ακριβής αριθμός αυτών είναι που προβληματίζει και φέρνει ποικίλες αντιδράσεις. Δεδομένου μάλιστα ότι υπάρχουν ακίνητα πάνω σε ρέματα, δασικές και αναδασωτέες περιοχές περιπλέκει ακόμη περισσότερο τα πράγματα. Από τις συνολικά περίπου 2.000 κατοικίες στην περιοχή οι 400 βρίσκονται σε δασικές-αναδασωτέες περιοχές, ενώ άλλες τόσες έχουν χτιστεί σε ρέματα και προστατευμένες περιοχές.

Η πιο δύσκολη περιοχή νομοθετικά είναι η Αμπελούπολη, καθώς έχει 131 κατοικίες, εκ των οποίων μόλις οι 31 έχουν οικοδομική άδεια. Μάλιστα, η πλειοψηφία των σπιτιών είναι μονοκατοικίες, εκτός από μερικά 2ώροφα και μία πολυκατοικία.

Δεύτερη σε δυσκολία περιοχή είναι ο Προβάλινθος, δεδομένου ότι έχει 750 ιδιοκτήτες για 170 οικίες, εκ των οποίων μόλις οι 22 έχουν οικοδομική άδεια! Σε αυτή την φάση, δεν έχει ξεκαθαρίσει αν ακόμη 10 είναι πλήρως νόμιμες. Ταυτόχρονα, από τις συνολικά 170, οι 72 έχουν καεί ολοσχερώς αλλά μόλις οι 20 είχαν άδεια.

Επόμενος «πονοκέφαλος» είναι το Μάτι, το οποίο ωστόσο δεν είναι δασικό και έχει σχέδιο πόλης, όμως σε αρχική μορφή και δεν έχει εγκριθεί. Το ζήτημα για την περιοχή είναι ότι δεν μπορούν να προχωρήσουν σε διαδικασία μεταβίβασης και αυτό γιατί έχουν αγροτικούς τίτλους. Ετερο πρόβλημα είναι, φυσικά, και οι δρόμοι, που, όπως φάνηκε από την τραγωδία της 23ης Ιουλίου 2018, μπορούν να μετατραπούν σε παγίδες θανάτου.

Αντίθετα, στο Κόκκινο Λιμανάκι τα πράγματα είναι πιο αισιόδοξα, γιατί υπάρχουν 25 ιδιοκτησίες οι οποίες έχουν όλες άδεια, καθώς η περιοχή είχε πολεοδομηθεί στο παρελθόν.

Πέρα όμως από τα προβλήματα που κρύβονταν κάτω από το χαλί και είναι απαραίτητη η παρέμβαση της κυβέρνησης για να «ξεμπλοκάρει» η διαδικασία και να τρέξει το ΕΧΣ, θα χρειαστεί παράλληλα να διευκρινιστεί και το τι θα γίνει με μια σειρά από άλλες εκκρεμότητες. Μεταξύ αυτών είναι η διάβρωση των ακτών, που δεν έχει αποσαφηνιστεί αν θα αντιμετωπιστεί με το Σχέδιο, αλλά και το τι θα γίνει με τα κτίρια σε οικόπεδα που ακουμπούν στα όρια των ρεμάτων.

Σύμφωνα με πηγές του «Ε.Τ.», πάντως, πολύ δύσκολα να αποφύγουν την μπουλντόζα περίπου 250-300 σπίτια, με το χειρότερο σενάριο να θέλει να πέφτουν περί τα 800 σπίτια.

Η Διυπουργική Επιτροπή, που ασχολείται με το θέμα, δεν έχει μέχρι σήμερα καταλήξει, με το χρόνο όμως να μετρά αντίστροφα και να γεννάται το ερώτημα αν τελικά το καλοκαίρι του 2020 θα καταφέρει να κατατεθεί το ΕΧΣ. Μάλιστα, οι εκπρόσωποι των συναρμόδιων υπουργείων φαίνονται διχασμένοι για το δρόμο που πρέπει να ακολουθηθεί. Η μια πλευρά υποστηρίζει πως πρέπει να υπάρξουν ρυθμίσεις ώστε να μην κατεδαφιστούν πολλά σπίτια -δεδομένου ότι για κάποιους αποτελούν και την πρώτη κατοικία-, ενώ οι υπόλοιποι εκτιμούν ότι καλό είναι μην αλλάξει τίποτα νομοθετικά. Ενα από τα σενάρια πάντως που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι να αξιοποιηθούν οι παραρεμάτιες περιοχές ως κοινόχρηστοι χώροι. Ενα έτερο που εξετάζεται είναι η προς πολεοδόμηση περιοχή να προκύψει από τον αριθμό των νόμιμων κτιρίων, πολλαπλασιαζόμενο με την αρτιότητα της εκτός σχέδιο δόμηση (4 στρέμματα).

Σε κάθε περίπτωση, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, που έχει αναλάβει την εκπόνηση του ΕΧΣ, έχει διαμηνύσει ότι θα ολοκληρώσει το σχεδιασμό μέχρι τον Ιούλιο.

ΠΟΙΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ

  • Μελέτη τοπογραφίας.
  • Μελέτη γεωλογικής καταλληλότητας.
  • Συγκοινωνιακή μελέτη.
  • Μελέτη οριοθέτησης ρεμάτων.
  • Μελέτη κατάρτισης δασικού χάρτη.
  • Μελέτη χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού.

Related Posts